«قصه‌های قرآنی» آن‌چه خوب است پدرها و مادرها درباره این کتاب تعاملی بدانند

شناسنامه

نام کامل: قصه و بازی های قرآنی برای کودکان
سازنده: مهاد – استودیو بازی و سرگرمی های ایرانی اسلامی ( سوشیانت شیراز)
سیستم عامل: Android
رده‌بندی:
+ ۳ (کافه‌بازار)

ماجرای بازی

“قصه های قرآنی”، کتابی تعاملی برای کودکان ۵ تا ۸ سال است که به روایت داستان های پیامبران بر اساس آیات و احادیث می پردازد. در این برنامه کودکان ضمن شنیدن قصه، می توانند در بازی های کوچک نیز (mini game) شرکت کنند و با قصه و شخصیت های آن تعامل داشته باشند.

بررسی آثار و محتوای کتاب تعاملی

نرم‌افزار قصه های قرآنی با طراحی جذاب و جالب، برای تعامل کودک با داستان و معرفی داستان های قرآن برنامه خوبی به شمار می‌آید. شخصیت اصلی داستانها پیامبران الهی هستند و کودک در بازی یاری دهنده و حمایت کننده آنهاست که این حمایت باعث ایجاد حس مثبت نسبت به پیامبران می شود. از دیگر نکات مثبت بازی می توان به افزایش آگاهی و اطلاعات دینی کودکان و آشنایی با دوقطبی خیر و شر در جهان اشاره کرد. چرا که همواره در برابر پیامبران، دشمنانی هستند که اجازه گسترش دعوت و هدایت به پیامبر زمان خود نمی‌دهند و به عنوان افراد بد و شرور شناخته می شوند.

   کتاب تعاملی قصه‌های قرآنی - از داستان‌ها
کتاب تعاملی قصه‌های قرآنی – از داستان‌ها

جریان شکل گیری تصور خوب و بد از بدو تولد در ذهن کودک آغاز می شود و کودک با بزرگ شدن و به مرور زمان در ذهن خود به دنبال یافتن مصداق های عینی برای خوب و بد است. پیامبران الهی در تمام آیین ها افراد “خوب و خیر” و دشمنان آنها مردمی “بد و شر” هستند. در نتیجه این قصه و بازی به تصور کودک درباره آدمهای خوب و آدمهای بد عینیت می بخشد و آن را تکمیل می کند. آدمهای خوب و بالاخص پیامبران در تصاویر داستانها اطراف چهره خود هاله نورانی دارند. طراحان بازی با قرار دادن گزینه داشتن یا نداشتن هاله نور در اطراف چهره پیامبر، به شکل گیری تصور آدم خوب در ذهن کودک کمک کرده اند. همچنین آیات مربوط به هر بخش از داستان در گوشه صفحه نمایان می شود و در صورت تمایل آیه با صدای قاریِ کودک پخش می شود. این بخش انس بیشتر کودک با آیات قرآن را فراهم می کند. از مزیت های دیگر بازی چندزبانه بودن آن است که می تواند برای کودکان غیرایرانی هم معرفی شود.

  کتاب تعاملی قصه‌های قرآنی - صفحه اول
کتاب تعاملی قصه‌های قرآنی – صفحه اول

در کنار همه محاسن این بازی، نکاتی نیز وجود دارد که باید به آن پرداخته شود. اولین نکته این که به نظر می رسد طراحان برای استفاده از این نرم‌افزار، حضور والدین در کنار فرزند خود را لازم دانسته اند. اجرای نرم‌افزار به دلیل رابط کاربری پیچیده آن برای کودکان چندان آسان نیست و این مشکل تنها با فرض اینکه والدین در کنار کودک حضور دارند قابل اغماض است. نرم‌افزار قفل کودک دارد و برای هرگونه تغییر در تنظیمات رمز والدین را می خواهد. توضیح بعضی از داستانهای قرآنی با تمام جزئیات آن، می تواند برای کودکان در سنین خردسالی آسیب زا باشد. مثلا در شرح داستان‌های چند پیامبر آمده است که پادشاهی در خواب می بیند که فردی در آینده حکومت او را از بین خواهد برد. ذکر این مطلب برای کودکان می تواند این مسئله را به وجود بیاورد که آینده چیزی است که به صورت جبری طراحی شده است و اراده افراد در آن دخیل نیست و می توان با وسایلی آن را پیش بینی کرد. برای جلوگیری از به وجود آمدن نگاه جبرگرایانه به زندگی و آینده بهتر است والدین ابتدا خود داستانها را بررسی کنند و اگر با این مقدمات آغاز می شد، داستان را از جلوتر برای کودک خود پخش کنند.

کتاب تعاملی قصه‌های قرآنی – از داستان‌ها

عدم تطابق شیوه ی داستان گویی با سطح فهم کودک نیز در برخی داستانها مشاهده می شود. برخی کلمات و کلیدواژه ها برای کودک سنگین است و موجب می شود او خط سیر داستان را از دست بدهد. از این رو پیشنهاد می شود والدین معنای دقیق کلمات و محتوای داستان را حین بازی برای کودک تشریح کنند.

در بخش تغییر و خرید آواتار به فرد اجازه داده می شود که شخصیت خود را انتخاب کند. انتخاب شخصیت های غیر مثبت از نکات منفی این بخش است. همچنین فرد برای باز کردن قفل داستان ها نیاز به سکه دارد. سکه از طریق عضویت در شبکه های اجتماعی، دیدن فیلم تبلیغاتی(که با هر بار دیدن سکه های بیشتری داده می شود)، گردونه شانس و حضور بیش از چهار ساعت در بازی به دست می آید. همین موضوع می‌تواند بازیکن کم سن و سال را به سمت آشنایی با شبکه های اجتماعی سوق دهد. با این‌همه، باز هم تناسبی بین سکه دریافت شده و سکه لازم برای باز کردن قفل وجود ندارد و فرد در نهایت مجبور است مراحل را خریداری نماید.

کمی عمیق‌تر بیاندیشیم

در این بازی کودک با عوامل غیر مادی در جهان و مسائل غیبی آشنا می شود. اما نکته قابل تامل اینجاست که چه زمانی برای مواجهه ی کودک با این مسائل مناسب است؟کودک در طی گذر از مراحل رشد خود، پس از حدود هفت سالگی می تواند مسائل و مفاهیم انتزاعی را درک کند. در نتیجه آموزش مفاهیم غیر مادی و غیبی بهتر است به بعد از این دوره سنی موکول شود تا کودک درک بهتر و کامل تری از این موضوعات داشته باشد و مطرح کردن این مفاهیم در زمانی که بچه توان درک آن را ندارد، موجب کج فهمی در مفاهیم دینی و غیبی در ذهن کودک نشود. از این رو ارائه داستانهای غیبی چه بر پایه ادراکات دینی و چه مبتنی بر روایت‌های جادوگری (مانند هری پاتر) توصیه نمی شود. در سنین پیش از این دوره، برای تقویت قوه تخیل کودک می‌توان از داستان ها و روایت های علمی-تخیلی که ارتباطی به انتزاعیات و جهان ورای ماده ندارد و صرفا آینده علم بشری را پیش بینی می کند استفاده نمود.

با فرزندان خود گپ بزنیم

همانطور که پیشتر اشاره شد، بازی به جریان خیر و شر و مقابله آنها می پردازد. برداشت ناصحیحی که در این میان ممکن است صورت بگیرد این است که در مقابله بین خیر و شر یا پیامبران و دشمنان آنها، شر تا نزدیکی پیروزی می رود و خیر با قدرتی ماورایی و فوق تصور بشر آنها را شکست می دهد. در صورتی که در این مقابله روابط علت و معلولی حاکم است و اگر خیر می تواند پیروز شود با با تلاش فراوان طرفدارن خیر و البته تکیه و توکل بر خدا و راهنمایی های اوست. خوب است برای کودکانمان توضیح دهیم که مطابق آموزه‌های دینی، بدون تلاش و صرفا با تکیه بر قدرت غیرمادی هرگز نمی توان بر دشمن پیروز شد. بلکه با تلاش و کمک از خداوند راه های جدیدی به ذهن ما می رسد که می توانیم دشمنان را شکست بدهیم.



برای دریافت این بازی از لینک‌های زیر استفاده کنید
دریافت از کافه‌بازار

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*