بررسی بازی slither.io

شناسنامه

نام کامل: slither.io  (خزنده)
سازنده: lowtech studio
سیستم عامل: اندروید
رده‌بندی: +۳

ماجرای بازی

در این بازی بازیکن در صورت یک مار یا کِرم ایفای نقش می‏کند. این مار با خوردن دانه‏های رنگی که در صفحه وجود دارد می‏تواند طول بدن خود را افزایش دهد و رشد نماید. در حین حرکت باید بازیکن دقت کند تا به مارهای دیگر برخورد نکند، چرا که باعث باخت خواهد شد.

بررسی آثار و محتوای بازی

بازی در دو حالت آنلاین و آفلاین انجام می‏شود. در حالت آنلاین بازیکن به صورت عملی وارد یک مسابقه می‏شود و با افزایش طول خود می‏تواند بعنوان رتبه برتر شناخته شود. در حالت آفلاین نیز همان شیوه بازی آنلاین در جریان است ولی کسب رتبه و ثبت رکورد در مقایسه با افراد غیر حقیقی صورت می‏گیرد.

در این بازی برخورد با مارهای دیگر که در صفحه در حال حرکت هستند به دو شکل است، اگر بازیکن با سر مارهای دیگر برخورد نماید آن مار بصورت نور یا دانه‏های رنگی درمی‏آید و بازیکن این امکان را دارد که با خوردن آن نورها یا دانه‏ها طول بدن خود را افزایش دهد. نوع دوم برخورد به مارهای دیگر این‌گونه است که اگر به هرجای بدن مارهای دیگر برخورد شود بدن بازیکن تبدیل به نور می‏شود، حالا بازیکن باخته است و باید بازی را از ابتدا آغاز کند. در بازی بدلیل همین طراحی برخوردها یک احساس هیجان همراه با لذت و خوشحالی به بازیکن دست می‏دهد. هیجانی که صورت باخت‏های پشت سرهم، ممکن است نوعی ناراحتی و افسوس را در بازیکن بوجود آورد.

زمانی که بازیکن امتیازات فراوانی را کسب کرده است، اگر با یک مار بسیار کوچک برخورد نماید باز هم می‏بازد و باید بازی را مجدد شروع کند. این امر باعث ایجاد یک نوعی از سرخوردگی توأم با خشم در بازیکن می‏شود. احساس خشم ایجاد شده از باخت، بازیکن را تحریک می‌کند تامجددا وارد بازی شود تا با کسب امتیاز بیشتر برای نمایش قدرت تلاش نماید. از این رو کسب قدرت و نشان دادن برتری برای بازیکن بعنوان یک هدف مطرح می‏شود و این حالت در بازی آنلاین به مراتب بیشتر است، چرا که بازیکن خود را در مقایسه با بازیکنان دیگر مورد سنجش قرار می‏دهد.

تلاش برای برخورد به سر مارهای دیگر به قصد کسب امتیاز بیشتر در بازی بعنوان یکی از اصول دست‏یابی به رکوردهای بالا تعریف شده است؛ ولی این کار با خطرپذیری همراه است، به این معنا که در صورت برخورد اشتباه ممکن است شما بازی را از دست بدهید و باخت نصیبتان شود. این فرآیند بازیکن را در یک دوگانه «همه‏چیز» یا «هیچ‏چیز» قرار می‏دهد، بعبارت دیگر بازیکن باید تلاش کند که به یک هدف برسد ولی در صورت عدم موفقیت همه آنچه اندوخته بوده را یک مرتبه از دست می‏دهد. این مشاهدات و احساسات بوجود آمده به واسطه بازی در ناخودآگاه ذهن بازیکن باقی می‏ماند و ممکن است اثراتی مثل ناتوانی در تصمیم‏گیری، کاهش اعتماد به نفس و افسردگی را بر تجربه او از زندگی داشته باشد.

یکی از امکانات بازی، حرکت سریع است که با لمس یک نشانگر در گوشه تصویر رخ می‏دهد و امکان افزایش مهارت هماهنگی بین چشم و دست را بوجود می‏آورد. در حرکت سریع، بازیکن ضمن دست یافتن به دانه‏هایی که طول بدنش را افزایش می‏دهد، قسمت‏هایی از بدن خود را در حال جدا شدن می‏بیند. همچنین حرکت سریع برای عدم برخورد به مارهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می‏گیرد.

در صفحه ابتدای بازی، بازیکن می‏تواند مار مورد علاقه خود را از میان مارهایی که بازی به صورت پیش فرض در اختیار وی قرار داده می‏شود، انتخاب کند یا بوسیله امکانات بازی مار خود را بسازد. در میان مارهای پیشنهادی، مارهایی با تصویر برخی پرچمهای کشورهای خارجی وجود دارد و این یکی از نکاتی است امکان حداقلی از ابراز سلیقه و علاقه بازیکن را فراهم می‏نماید.

کمی عمیق‌تر بیاندیشیم

این مدل بازی‏ها که به اصطلاح به آن‏ها بازی‏های رکوردی(record) گفته می‏شود، هدف خاصی را جز دست یافتن به یک رتبه بالاتری نسبت به سایر بازیکن‏ها دنبال نمی‏کنند. آنچه در این سبک بازی‏ها مورد نظر قرار دارد، برانگیختن حس رقابت و برتری نسبت به سایرین است. با این توصیف، این بازی با تحریک ذهن بازیکن او را دائما درگیر خود کرده و در اغلب اوقات امکان تمرکز برای انجام کارهای روزمره را با مشکل مواجه می‏کند.

در این بازی یک نوعی تنازع برای بقا به واسطه عدم برخورد به مارهای دیگر، نوعی منفعت طلبی شخصی از طریق جمع کردن دانه‏های بیشتر و تلاش برای از بین بردن مارهای دیگر برای کسب امتیاز وجود دارد که بازیکن ناگریز از آنهاست. باید دقت کنیم که اگر شیوه تفکر و منطق ذهنی بازیکن بر همین مبانی یعنی منفعت طلبی و رشد به وسیله نابود کردن دیگران(یا رشد، بدون درنظر گرفتن دیگران) شکل بگیرد، چه اثرات سوئی خواهد داشت.

با فرزندانمان گپ بزنیم

انجام بازی‏های موبایلی و رایانه‏ای به صورت کلی برای اوقات فراغت درنظر گرفته می‏شود، بنابراین تنظیم و کنترل مدت زمان بازی فرزندان از جمله مهمترین وظایف والدین است. این مدل بازی‏های رکوردی، بدلیل جذابیت برای کودکان امکان برنامه‏ریزی و انجام فعالیت‏های روزانه را تحت تأثیر قرار می‏دهد. باید برای فرزندانمان توضیح دهیم که بازی صرفا برای سرگرمی و استراحت است و نباید انجام بازی بعنوان یک هدف یا وظیفه اصلی برای او تلقی شود.

طراحی بازی به شکلی است که در آن بازیکن برای بقای خود و کسب امتیاز بیشتر دیگران را از بین می‏برد. این تصویر که بقا و رشد من در ازای نابودی دیگران است، ناخودآگاه در ذهن فرزند ما شکل می‏گیرد. خوب است به فرزندمان یادآوری کنیم که این تصویر چندان انسانی و اخلاقی نیست و  در فرهنگ ایرانی و اسلامی نیز بسیار نکوهش شده است.



برای دریافت این بازی از لینک‌های زیر استفاده کنید (روی تصویر فروشگاه مطلوب خود کلیک کنید)
دریافت از مایکت دریافت از کافه‌بازار

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*