«مدرسه شصتیا» آن‌چه خوب است پدرها و مادرها درباره این بازی بدانند

شناسنامه

نام کامل: مدرسه شصتیا
سازنده: هی‌تاکسی
سیستم‌عامل: Android
رده‌بندی سنی: ۳+ (کافه‌بازار)

ماجرای بازی

بازی “مدرسه شصتیا” یک بازنمایی از کلاس درس است که بازیکن  باید به عنوان یکی از دانش آموزان حاضر در کلاس، به شیطنت بپردازد. هنگامی که معلم متوجه شلوغی کلاس بشود، از فرد سوالی سه گزینه ای پرسیده می شود. اگر سوال را به درستی پاسخ دهد، بازی ادامه پیدا می کند و در غیر این صورت با خط کش تنبیه شده و باید سعی کند مانع برخورد خط‌کش با دستش شود.

بررسی آثار و محتوای

بازی دهه شصتیا یادآور حال و هوای برخی از کودکانی است که در  آن دهه به مدرسه رفته اند؛ یک بازی جذاب با ایده ای نو . گرچه صحبت های طنزآمیز معلم ها و کنایه های آنان، به نحوی بر جذابیت بازی افزوده است اما به نظر می‌رسد که بازی تصویر مناسبی از معلم ارائه نمی‌نماید.معلم ها نسبت به حوزه تدریسشان صحبت های بی ربطی می‌کنند. در عوض از افکار و یا ماجراهایی در زندگی خود صحبت می کنند که جای تامل دارد. آنها در قالب  طنز گلایه هایی از وضعیت زندگی خود مطرح می کنند. معلمی را شغل در شانی نمی دانند و اصطلاحا درباره همه چیز غر می زنند. در صحبت های آنها، دانش آموزان جایگاهی ندارند و بعضا تحقیر می شوند.  این محتوای نامناسب دیدی منفی در شخص نسبت به معلم ایجاد می کند و این حس ممکن است به دنیای واقعی تعمیم پیدا کند.

تصویر بازی مدرسه شصتیا - فضای کلاس (کلاس ریاضی)
بازی مدرسه شصتیا – فضای کلاس (کلاس ریاضی)

شلوغ کاری و شیطنت فعالیت اصلی کنشگر بازی است. هنگامی که معلم از شلوغی آگاه می شود از بازیکن سوال درسی پرسیده می شود. شاید بتوان گفت که در واقع پرسیدن سوال به عنوان تنبیهی برای شیطنت به شمار می آید و گویا اگر درس را خوب بلد باشی ولی شلوغ کنی، ایرادی ندارد! تنبیه با خط کش به خاطر شلوغی در کلاس و در پی آن جواب ندادن به سوال، می تواند موجب ناراحتی و اضطراب بازیکن شود. صدای خط کش در هوا و برخورد آن بر کف دست، این حس راتشدید می کند.

فضای بازی، کلاس درس و حیاط مدرسه است. معلم ها خانم و آقا هستند که البته ظاهر معلم های خانم به ویژگی های عمومی یک معلم شباهتی ندارد و ممکن است در تصور دانش آموز نسبت به معلمهای خانم تاثیرگذار باشد.

تصویر بازی مدرسه شصتیا - انتخاب معلم
بازی مدرسه شصتیا – انتخاب معلم

در این بازی فرد باید با هزینه کردن سکه قفل سایر کلاس ها را باز کند. به دست آوردن سکه از طریق خریدن آن با پول واقعی، دیدن فیلم های تبلیغاتی و یا عضویت در شبکه های مجازی صورت می گیرد که البته تناسبی بین تعداد سکه های لازم برای باز کردن قفل مراحل و سکه هایی که می شود در بازی به دست آورد وجود ندارد. به عبارتی شخص مجبور است نهایتا برای رفتن به مراحل بالا، سکه را خریداری نماید. از این رو بهتر است والدین بر حضور فرزندان در این شبکه ها و هم بر نحوه هزینه کرد پول واقعی توسط ایشان نظارت داشته باشند.

کمی عمیق‌تر بیاندیشیم

شیطنت و شلوغ کردن اقتضای جایگاه و سن دانش آموزان است و به طور معمول معلم ها با تدبیر خود کلاس را مدیریت می کنند. اما در این بازی معلم در جایگاه انفعال است. هنگامی که رو به تخته قرار می گیرد دانش آموزان با پچ پچ های خود کلاس را بر هم می زنند و معلم به علت ناتوانی در اداره کلاس، از پرسش به عنوان یک ابزار تنبیهی استفاده می کند  . او گزاره های غلط و سطح پایینی را مطرح می‌کند که بی سوادی معلمان را به ذهن متبادر می‌نماید. این مسائل می تواند دید بدبینانه ای در فرد نسبت به معلم و جایگاه او به وجود بیاورد. به عبارت دیگر کودک معلم را فردی بی کفایت و فاقد توانایی های لازم می پندارد و این پندار مجوزی است برای شیطنت و بی‌توجهی به درس. رابطه معلم و دانش آموز نیز قابل بررسی است؛ معلم از سر ناچاری به تدریس روی آورده است و علاقه ای به بچه ها ندارد، از سوی دیگر دانش آموز هم در اوج بی توجهی در صدد بر هم زدن کلاس و اعلام بی علاقگی خود نسبت به معلم است و گویا اگر ترس از تنبیه وجود نداشت، دلیلی برای نشستن و گوش دادن در کلاس هم وجود نداشت. این سبک، نتیجتا رابطه ای به دور از احترام و محبت را بین معلم و شاگرد رقم می زند.

تصویر بازی مدرسه شصتیا - فرار از تنبیه
بازی مدرسه شصتیا – فرار از تنبیه

با فرزندانمان گپ بزنیم

در ابتدا خوب است برای کودکانمان توضیح دهیم که این بازی اغراق شده ی واقعیتی است که در آن دهه   است. و در دهه شصت مدارس واقعا اینطور نبوده اند. جذابیت این بازی براساس رقابتی که بین معلم و دانش آموز برقرار است بنا شده است. دانش آموز از شیطنت کردن و انجام دادن کاری که خلاف نظر معلم است، لذت می برد. بهتر است با فرزندانمان درباره معلمی و شان معلم صحبت کنیم و اشاره کنیم که هر چند شلوغ کردن در کلاس طبیعی است اما این شلوغی اگر موجب استیصال معلم شود خطای بزرگی به شمار می‌رود. ضمنا می توان توضیح داد که شیطنت های جالبی وجود دارد که می توان آنها را جایگزین کرد که موجبات دلخوری و تنش در کلاس نمی شود و برای همه لذت بخش است.



برای دریافت این بازی از لینک‌های زیر استفاده کنید
دریافت از کافه‌بازار

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*