بررسی بازی آمیرزا

شناسنامه

نام کامل: آمیرزا
سال انتشار: شهریور ۱۳۹۱
سازنده: نردبان اندیشه فردا
سیستم‌عامل: Android
رده سنی: + ۳ (google play)

ماجرای بازی

         آمیرزا یک بازی‌ با فضای سنتی ایرانی است که در آن بازیکنان باید به حل معماهای ساخت کلمه با حروف بپردازند.

بررسی محتوا و آثار بازی

         از مزایای این بازی، علاوه بر ایرانی بودن آن می‌توان به حس مثبتی که این بازی نسبت به طبیعت و فرهنگ ایرانی ایجاد می‌کند اشاره کرد. بازی با حذف عامل زمان به عنوان یکی از ملاک‌های امتیازدهی، در حقیقت عجله، استرس و اضطراب را کنار گذاشته و باعث شده تا بازیکنان بتوانند در بستری پر از آرامش به حل معماها بپردازند. همه‌ی اجزا بازی از موسیقی تا مدل نقاشی کارتونی با این آرامش هم‌سو هستند.

می‌توان گفت بازی باعث می‌شود تا بازیکنان (خصوصا بازیکنان کم‌سن) کمی با فضای مشاغل، معماری، موسیقی و در کل هنر سنتی ایرانی آشنا شوند. هم‌چنین آشنایی بیشتر با واژگان مورد استفاده در زبان فارسی از ویژگی‌های مثبت این بازی است.

این بازی برای کسب درآمد به بازیکنان سکه می‌فروشد. در بازی‌های رایگان (free to play ) که آمیرزا هم از همین دسته است معمولا چند راه برای بدست آوردن سکه یا منابع مالی در بازی وجود دارد:

  1. بازیکن با انجام بازی و پیشرفت در مراحل این منابع را بدست می‌آورد
  2. بازیکن با پرداخت مبلغی از طریق خرید اینترنتی منابع در بازی را با پول واقعی خریداری می‌کند
  3. بازیکن می‌تواند در ازای دیدن تبلیغات منابع را بدست بیاورد.

در بین گزینه‌های بالا گزینه‌ی اول مطلوب‌ترین مورد است. اما بعضی از بازی‌ها برای درآمدزایی اجازه کسب برخی از منابع را در حین مراحل نمی‌دهند از این رو بین لازم است تا بین گزینه‌ی دوم و سوم یکی را انتخاب کنیم. بهتر است در این انتخاب به این نکته توجه کنیم که دیدن تبلیغات تجاری می‌تواند آثار سویی برای مخاطبان کم‌سن داشته باشد چرا که ممکن است محتوای این ویدئوها از لحاظ فرهنگی هماهنگی لازم را با جامعه و خانواده ایرانی نداشته باشد.

در مورد بازی آمیرزا گزینه‌ی اول، یعنی کسب منابع مالی از پیشرفت در بازی ممکن است، اما اگر بازیکن خردسال یا نوجوان علاقه داشته باشد که برخی از مراحل را با صرف سکه پشت سر بگذارد، بهتر است به جای دیدن تبلیغات از روش پرداخت پول واقعی استفاده کرد و استفاده از اینترنت را تحت کنترل داشت.

کمی عمیق­تر بیاندیشیم

         خیلی از بازی‌ها برای درگیر کردن و تعلیق بیش‌تر محدودیت‌هایی مانند زمان را به بازی اضافه می‌کنند. افزوده شدن زمان به معیارهای امتیازگیری، فشار ذهنی و استرس را به کاربر تحمیل می‌کند. این فشار باعث می‌شود که بازی کردن خودش به طور مجزا یک کار  به حساب آید. کاری که باعث فرسودگی و خستگی بیش‌تر می‌شود! اگر انتظار ما از بازی ابزاری باشد که موجب سرگرمی بوده و برای زمان استراحت مناسب است، این تعلیق باعث می‌شود تا این وسیله از تعقیب هدفش باز بماند. البته همان طور که پیش از این نیز گفته شد، خوشبختانه بازی آمیرزا از این ترفند بهره نگرفته است.

با فرزندانمان گپ بزنیم

         اعتقاد به شانس روحیه جدیت، پشتکار و برنامه ریزی را در کودکان و نوجوانان تضعیف می کند. خوب است با بچه‌ها در مورد شانس صحبت کنیم و به آن‌ها بگوییم که شانس در واقعیت چندان موثر نیست. بلکه در جهان واقع برای هر پدیده‌ای توضیحی وجود دارد. بنابراین برای رسیدن به هر هدف  و آرزویی می بایست تلاش و برنامه ریزی کرد.

         خوب است به بچه‌ها توضیح دهیم که بازی به عنوان ابزاری برای سرگرمی است. می توانیم برای سرگرمی هزینه‌ی مالی کنیم اما نباید همواره چالش‌های سرگرمی را با پول بخریم. خرید جواب معماهای بازی اشتباهی است که لذت و مزه‌ی حل آن‌ها را از ما می‌گیرد.

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*